There was a problem loading image 'images/dwa-wiaty.jpg'
There was a problem loading image 'images/dwa-wiaty.jpg'
Pierwszy jest miły, sympatyczny i kolorowy. To ten świat przed wyborami. I jest ten świat drugi: mniej kolorowy ale za to bardziej dotkliwy dla naszych kieszeni. Jako, że jesteśmy już w tym drugim, bardziej realnym, to w piątek 30 listopada 2018 roku o godz. 10-tej odbędzie się II sesja Rady Gminy, która zdecyduje o tym, ile od 1 stycznia zapłacimy za oddawanie odpadów…
Jak wynika z porządku obrad II sesji, pierwsza część sesji zostanie poświęcona sprawom organizacyjnym dotyczącym funkcjonowania Rady Gminy. Jako, że sprawy personalne są – tak się jakoś składa – zawsze najciekawsze, to możemy podać te ustalenia, które zapadły podczas spotkania członków KW Wójta Grzegorza Bary i koalicjantów w poniedziałkowy wieczór w Starym Żmigrodzie.
Rada Gminy, oprócz Przewodniczącego, będzie liczyć 2 wiceprzewodniczących, którymi będą – według naszych, jak zawsze anonimowych i wiarygodnych źródeł - Zenon Książkiewicz (PSL) i Krzysztof Janusz (KW Wójta Grzegorza Bary). Przewodniczącym Gminnej Komisji Rewizyjnej ma zostać Mateusz Smyka (KW Rozwój Nowego Żmigrodu). Przewodniczącym Komisji Skarg, Wniosków i Petycji ma zostać Tadeusz Czajkowski (KW Wójta Grzegorza Bary); Komisji Przestrzegania Prawa, Zdrowia i Opieki Społecznej, Oświaty i Młodzieży Piotr Kudłaty (KW Wójta Grzegorza Bary); Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska, Inicjatyw Gospodarczych i Gospodarki Komunalnej Maria Homlak (KW Wójta Grzegorza Bary); Komisji Budżetu, Finansów, Planowania i Regulaminowej Rady Gminy Tadeusz Źrebiec (PSL). Niestety, nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy stanowiska dla radnych PSL oznaczają formalną koalicję PSL z KW Wójta Grzegorza Bary czy są tylko czymś w rodzaju wyciągania „rodzynków z ciasta” (skoro nie mogę mieć całego ciasta, to przynajmniej wyciągnę z niego, to co najsmaczniejsze). Oczywiście, nazwiska, które podajemy są z kategorii „tu i teraz”, bo polityka, nawet polityka na gminnym poziomie nie takie zmiany koalicji widziała ?
Po dokonaniu wyborów personalnych, Rada ustali wynagrodzenie dla Wójta Gminy. W chwili obecnej wynagrodzenie to składa się z trzech składników:
- wynagrodzenia zasadniczego – 4 700 zł (maksymalne dopuszczalne przepisami wynosi 4 700 zł); dodatku funkcyjnego – 1 900 zł (maksymalnie 1 900 zł) oraz dodatku specjalnego w wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego i funkcyjnego, czyli 2 640 zł (maksymalnie 40%).
Jak z tego zestawienia wynika, Wójt naszej Gminy za swoją pracę otrzymuje w chwili obecnej 9 240 zł brutto miesięcznie, co stanowi maksymalne wynagrodzenie przewidziane przepisami prawa. Radni mogą, jeżeli taka będzie ich wola, zachować wynagrodzenie Wójta na dotychczasowym poziomie lub je ... obniżyć. To drugie rozwiązanie należy jednak raczej do kategorii zjawisk z gatunku sciene fiction z naciskiem na fiction. Tak przy okazji dyskusji o wynagrodzeniu samorządowców, wysokosci diet radnych i sołtysów, warto może wiedzieć, że średnia płaca w powiecie jasielskim wynosi 2 800 zł. Brutto…
Kolejnym punktem z kategorii ważnych, bo dotyczących wszystkich mieszkańców Gminy jest uchwała dotycząca ustalenia metody opłaty za gospodarowanie odpadami. Jak wynika z projektu uchwały, dopuszczalne są dwa sposoby: oddawanie odpadów w sposób selektywny w cenie (uwaga!) 9 zł brutto miesięcznie od osoby lub oddawanie odpadów niesegregowanych w cenie 15 zł brutto miesięcznie od osoby. W pierwszym przypadku oznacza to wzrost o 50% (albo o 3 zł miesięcznie) w stosunku do ceny obecnie obowiązującej, a w drugim wzrost o 15% (lub 2 zł) w stosunku do ceny obowiązującej obecnie! Dużo czy mało? Zależy od tego, czy porównujemy do cen w gminie Osiek Jasielski (5.2 zł za odpady segregowane i 13 zł za niesegregowane), Krempnej (7 i 12 zł) czy w Dukli (11 i 20 zł) albo w Krośnie (11 i 22 zł). Niewątpliwie, koszty oddawania odpadów rosną a problem ten będzie wymagał kompleksowych rozwiązań dotyczących, być może przede wszystkim, ilości osób, które fizycznie zamieszkują obszar Gminy. Być może wymagane są działania mające na celu urealnienie liczby mieszkańców? Bo inaczej dojdziemy do sytuacji w której coraz mniejsza liczba osób będzie płacić coraz więcej, bo ktoś za zwiększoną liczbę odpadów zapłacić musi. I albo będzie robić to Gmina z naszych wspólnych pieniędzy albo zrobi to każdy z nas. I nie podoba mi się ani pierwsze ani drugie rozwiązanie…
I jeszcze jedno: do kategorii wydarzeń historycznych należy zapisać, że wszystkie informacje związane z sesją Rady Gminy (zarówno porządek obrad, jak i projekty uchwał) są dostępne w gminnym Biuletynie Informacji Publicznej (http://bip.nowyzmigrod.pl/?bip=1&cid=41&bsc=N). Według naszej wiedzy jest to zasługa Sekretarza Gminy Mateusza Buczyńskiego. Gratulujemy!
UWAGA: tekst został poprawiony...