There was a problem loading image 'images/samuel2.jpg'
There was a problem loading image 'images/samuel2.jpg'
28 lutego 2018 roku o godz. 1330 w sali nr 14 Urzędu Gminy w Nowym Żmigrodzie odbędzie się pierwsza tym roku sesja Rady Gminy. Program obejmuje m.in.: sprawozdanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2017 rok; przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2018 rok; uchwalenie gminnego „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Nowy Żmigród” oraz uchwalenie planu pracy komisji i Rady Gminy na 2018 rok. Zgodnie z tradycją publikujemy materiały, które będą stanowić przedmiot obrad.
Niewątpliwie jednym z najciekawszych dokumentów jest sprawozdanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Sprawozdanie jest napisane tak ładnie, że aż korci, by go skomentować ale zanim przejdziemy do szczegółów należy się parę słów wyjaśnienia. GKRPA – jak wynika z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – to społeczna komisja utworzona przez zespół ludzi, których zadaniem jest realizacja działań tejże ustawy, a także ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Podstawowym zadaniem komisji jest prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu, a w szczególności zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla takich osób. Cele jak zawsze słuszne, tylko problem – jak zawsze – z realizacją. Ale po kolei…
Oczywiście, jako, że GKRPA jest komisją „społeczną” to jej członkowie za „społeczną” pracę otrzymują stosowne wynagrodzenie. Bo jakżeby inaczej? W przypadku gminy Nowy Żmigród, przewodniczący komisji otrzymuje 450 zł brutto miesięcznie a członkowie po 350 zł. Jak podaje strona internetowa Urzędu Gminy, przewodniczącym jest Ryszard Szarzyński, a członkami: Tadeusz Czajkowski (zastępca przewodniczącego); Anna Suska (sekretarz); Wiesław Rogowski, Adam Durał, Halina Pietruś i Ewelina Paluch. W 2017 roku komisja odbyła 19 posiedzeń za co otrzymała w sumie 26 330 zł. Dla porównania, budżet komisji pochodzący z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na 2018 rok planowany jest na poziomie 130 tys. zł, co oznacza, że 1/5 tego budżetu to wynagrodzenia samej komisji… Cóż… walka z alkoholizmem, walka z globalnym ociepleniem, walka z nierównościami społecznymi, walka z biedą czy walka z wiatrakami musi kosztować, dlatego najlepiej tworzyć instytucje do rozwiązywania problemów, których z założenia rozwiązać się nie da – bo przecież nikt nie jest w stanie rozliczyć komisji z efektów „pracy”. By jednak nie powstało wrażenie, że GKRPA jest autorskim wymysłem władz gminy Nowy Żmigród: każdy samorząd na mocy ustawy jest zobowiązany do powołania w swoich strukturach takiej komisji. Ustawa nie precyzuje liczby członków, składu komisji, obowiązkowych szkoleń oraz wysokości wynagrodzeń za prace komisji, co oznacza, że zarówno wysokość wynagrodzenia jak i liczebność ustaliła Rada Gminy Nowy Żmigród, dlatego 28 lutego, gdy Rada będzie przyjmować Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2018 rok, może wynagrodzenia członków komisji obniżyć. Podobnie, jak Wójt może zmniejszyć liczebność komisji. Swoją drogą, interesującą rzeczą będzie obserwowanie jak nad sprawozdaniem GKRPA będzie głosował radny Tadeusz Czajkowski, członek tejże komisji. Będzie „za” czy „przeciw”? A może „wstrzyma się od głosu”? Bo i tak źle, tak niedobrze, a tak to jeszcze gorzej. Ech, te dylematy…
Obiektywnie rzecz biorąc, na podstawie dostępnych dokumentów, należy ocenić, że walka z alkoholem w naszej Gminie jest mocno utrudniona. Serio! W myśl obowiązującej uchwały Rady Gminy z 2001 roku, na terenie Gminy może funkcjonować 39 punktów sprzedaży alkoholu zawierającego ponad 4,5% (za wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz 11 punktów w których alkohol można spożywać na miejscu. A funkcjonuje odpowiednio tylko 24 i 3! Oczywiście można domniemywać, że to niewykorzystanie limitu jest wynikiem działań profilaktycznych prowadzonych przez GKRPA. Ale serio mówiąc, to wynika raczej ze zmian w handlu detalicznym, czyli likwidacji małych wiejskich sklepików. Warto wiedzieć, że w Polsce - według danych GUS - na jeden punkt sprzedaży alkoholu przypada 266 osób, a w Gminie Nowy Żmigród 390 osób… Jednak według specjalistów, którzy zawodowo walczą z piciem alkoholu przez innych, by mówić o skutecznym ograniczeniu dostępności alkoholu jeden punkt powinien przypadać na ok. 1600 mieszkańców, co by oznaczało, że takich placówek na terenie całej naszej Gminy powinno być maksymalnie 6! Oczywiście, walka z piciem alkoholu jest ważna, ale raczej nie należy się spodziewać, że jest aż tak ważna, by GKRPA mogła się zdecydować na tak drastyczne rozwiązania. A przecież byłoby to ze wszech miar logiczne. Do zadań GKRPA należy m.in. kontrolowanie punktów sprzedaży alkoholu (w 2017 r. Komisja przeprowadziła takich kontroli aż 3 – w sprawozdaniu brak jest informacji o zestawieniach dokumentujących obrót napojami alkoholowymi oraz o wynikach tych kontroli); kierowanie osób cierpiących na chorobę alkoholową lub podejrzanych o taką chorobę na przymusowe leczenie (w 2017 r. skierowano 9 osób na badanie przez biegłych sądowych w celu wydania opinii oraz skierowano 8 wniosków do Sądu Rejonowego w sprawie orzeczenia obowiązku leczenia odwykowego). Uruchomienie procedury zobowiązania do leczenia odwykowego nie jest wystarczająca formą pomocy dla członków rodzin z problemem alkoholowym.
Niezmiernie interesującą rzeczą są działania komisji na rzecz szeroko pojętej działań mających na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii. Można by to w skrócie określić mianem „misz-masz”. Ot, jest kilkadziesiąt tysięcy złotych, to trzeba je wydać. Więc się je wydaje, np. na zakup paliwa dla Policji, zakup opasek odblaskowych czy zakup hełmów dla „sołectwa Brzezowa” (powinno być chyba dla OSP Brzezowa, bo hełm MDP dla przeciętnego mieszkańca, nawet mającego problem z nadużywaniem alkoholu do niczego nie jest mu potrzebny!) czy „mobilny zestaw nagłośnieniowy dla Szkoły Podstawowej w Łężynach”. Jaki to ma związek z przeciwdziałaniem alkoholizmowi to zapewne wiedzą tylko członkowie GKRPA…
Zapewne po raz kolejny wykaże się naiwnością, ale naprawdę z ciekawością będę śledził dyskusję nad sprawozdaniem GKRPA, do której – mam nadzieję – dojdzie na najbliższej sesji Rady Gminy.