There was a problem loading image 'images/czas.jpg'
There was a problem loading image 'images/czas.jpg'
Program sesji Rady Gminy, która odbyła się 14 listopada br. liczył wprawdzie tylko 11 punktów ale wśród nich było przyjęcie aż 28 uchwał, a same materiały, które każdy z radnych otrzymał, liczyły ponad 180 kartek formatu A4! W sumie, by przygotować sesję należało wydrukować ponad 2700 kartek papieru. Takie sytuacje najbardziej skłaniają do postawienia pytania, czy nie jest bardziej sensownym rozwiązaniem zakup dla każdego radnego służbowego tabletu i wysyłanie materiałów na sesję drogą elektroniczną? Wprawdzie była już taka propozycja zgłaszana przez radnego Mateusza Smykę, która nie znalazła uznania, ale może jednak warto do niej wrócić? W końcu wydanie paru tysięcy złotych na usprawnienie pracy Rady Gminy chyba nie powinno być wydatkiem, który przewróci budżet, a pozwoliłoby nie tylko być eko (bo oszczędność papieru i tonerów), ale także ułatwiłoby zamieszczanie projektów na gminnej stronie internetowej celem poddania ich pod publiczną dyskusję. Swoją drogą, znam firmy i gminy, które z takiej prozaicznej rzeczy potrafią uczynić WYDARZENIE!!!
Sesja zaczęła się z lekkim, bo parominutowym opóźnieniem, ale potem – mając na uwadze napięty program – była prowadzona bardzo sprawnie. Po rozstrzygnięciu kwestii proceduralnych (m.in. przyjecie protokołu z poprzedniej sesji – 1 głos wstrzymujący), pierwszym merytorycznym punktem było spotkanie z dyrektorem Magurskiego Parku Narodowego panem dr Marianem Stójem, który w krótkiej prezentacji przedstawił podstawowe informacje o Parku (powierzchnia, fauna, flora, ciekawostki) oraz udzielił informacji nt. Planu Ochrony MPN. Podstawą realizacji priorytetów ochrony w MPN jest wyznaczenie obszarów podlegających ochronie ścisłej i ochronie częściowej. Przed przystąpieniem do prac nad Planem Ochrony, te obszary ochrony ścisłej stanowiły 12,5% powierzchni Parku i były zgrupowane w 3 kompleksach: Magura Wątkowska, Zimna Woda oraz Kamień. W obszarach przeznaczonych do ochrony ścisłej głównym przedmiotem ochrony jest zapewnienie niezakłóconego przebiegu naturalnych procesów a obszary te są wyłączone z wszelkich zabiegów (cięcia w drzewostanie czy koszenie i usuwanie biomasy, itp.). Wstęp do nich jest ograniczony do działań wynikających z potrzeb prowadzonych badań naukowych lub monitoringu oraz kwalifikowanej turystyki odbywającej się wzdłuż znakowanych szlaków turystycznych. Według opracowanej przez prof. Jerzego Szwagrzyka w 2014 roku syntezy „Plan ochrony Magurskiego Parku Narodowego na lata 2016-2035”, tzw. strefowanie ochronne zakłada, że ochroną ścisłą ma zostać objęte 38,6% całkowitej powierzchni Parku; ochroną czynną 61,2%, a obszar 0,2% powierzchni MPN ma być objęty ochroną krajobrazową, co niesie z sobą określone konsekwencje m.in. dotyczące możliwości pozyskiwania drewna opałowego. Odpowiadając na pytania, które zadawali radni z Desznicy (S. Piwowarczyk) i Brzezowej (M. Homlak), dyrektor MPN poinformował, że w toku konsultacji zrezygnowano z tzw. strefy buforowej, która miała obejmować zakaz zabudowy mieszkaniowej w odległości mniejszej niż 200 metrów do granicy Parku oraz korytarzy migracyjnych dla zwierząt. Podkreślił, że zmienia się sposób funkcjonowania MPN, który staje się bardziej przyjazny dla ludzi, czego przykładem jest np. fakt, że zorganizowane grupy turystów pod opieką pracownika MPN mogą już zwiedzać dolinę Ciechanii, co kiedyś było po prostu niemożliwe. Dla mnie jednym z największych paradoksów ochrony ścisłej w MPN jest Kamień, najwyższy szczyt na terenie naszej Gminy. Mimo, że zdaniem naukowców masyw Kamienia jest bardzo cenny przyrodniczo, to na głównym wierzchołku postawiono maszt do łączności radiowej dla potrzeb MPN i telefonii komórkowej. I przy okazji zmieniono przebieg szlaku czerwonego, przez co wejście na ten szczyt zagrożone jest karą grzywny…
Po spotkaniu i krótkiej przerwie radni jednogłośnie uchwalili „Roczny program współpracy Gminy Nowy Żmigród z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2018 rok”. Kolejnymi uchwałami były zmiany uchwały budżetowej – 13 głosów „za”, 2 „wstrzymujące” oraz zmiana „Wieloletniej prognozy finansowej Gminy Nowy Żmigród na lata 2017-2023” – 14 „za”, 1 „wstrzymujący się”. W kolejnym etapie procedowania, radni zwiększyli stawki podatku od nieruchomości (14 „za”, 1 „wstrzymujący”). Jedyna zmiana to wzrost z 0,75 zł/m2 na 0,80 zł/m2 stawki podatku od nieruchomości od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej; zatwierdzili taryfy na przyszły rok za dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków pozostawiając je na poziomie obowiązującym w roku 2017.
Trochę ożywienia przyniosły zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy. Wprawdzie zmiany można uznać za kosmetyczne: wprowadzenie zapisu o „brązowych workach” jako właściwych do składowania odpadów „bio” (odpady biologiczne ulegające biodegradacji, w tym bioodpady i odpady zielone) oraz ograniczenie ilości odbioru odpadów komunalnych niezmieszanych: w styczniu, lutym, marcu, kwietniu, październiku, listopadzie i grudniu – raz w miesiącu; a w okresie maj – wrzesień – 2 razy w miesiącu. Do tej pory tego rodzaju odpady były odbierane jednorazowo w styczniu, lutym, marcu, listopadzie i grudniu, a w pozostałych miesiącach po 2 razy. Wójt poinformował przy okazji o prowadzonych w Urzędzie Gminy pracach mających na celu urealnienie ilości odpadów deklarowanych z odpadami faktycznie oddawanymi. Jednym z rozwiązań ma być wyposażenie gospodarstw domowych w specjalne kartki naklejane na worki – firma odbierająca odpady nie odbierze worka, który nie będzie miał naklejonej takiej kartki świadczącej o tym, że właściciel śmieci wywiązuje się z obowiązków. Powodów nagłego wzrostu ilości odpadów może być kilka. Może być taki prozaiczny w rodzaju: deklarowana liczba mieszkańców na podstawie których dokonywane są wyliczenia opłat za usuwanie odpadów jest sporo niższa niż faktyczna. Można też uznać, że nagle wszyscy zaczęli porządkować strychy i inne zakamarki i stąd ten wzrost. Można też – i to mi się podoba najbardziej – uznać, że po paru latach edukacji ekologicznej, mieszkańcy Gminy przekonali się do tego, że skoro i tak płacą, to będą odpady oddawać. I już coraz mniej przypadków w rodzaju: u nas w domu to śmieci zawsze były segregowane! Na te, które się paliło w piecu i na te, które się wywoziło do lasu! Problem jednakże jest poważny, bo koszt utylizacji odpadów rośnie, a im więcej osób nie będzie płacić, tylko śmieci oddawać, to tym więcej będą płacić, ci którzy chcą robić to w sposób zgodny z prawem i rozsądkiem W tej sprawie wkrótce ma odbyć się spotkanie na które zostałem oficjalnie zaproszony.
Kolejny pakiet uchwał dotyczył przekształceń dotychczasowych sześcioletnich szkół podstawowych w ośmioletnie szkoły podstawowe. Warto podkreślić, że wymieniając obwody szkolne przyporządkowane poszczególnym szkołom zamiast używać nazwy „sołectwo” używana jest nazwa „miejscowość” (czyżby ta zmiana to efekt tego tekstu: https://www.ngrod.pl/10-portal/29-ale-wkolo-jest-wesolo.html). Cały pakiet tych uchwał został, po krótkiej dyskusji dotyczącej sprecyzowania siedziby szkoły podstawowej w Kątach oraz patrona szkoły podstawowej w Łężynach, przegłosowany jednogłośnie. Następnie została uchwalona (zabrzmi poważnie!): Siódma Zmiana Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Nowy Żmigród oraz zmiany Miejscowego planu Zagospodarowania Przestrzennego Miejscowości: Kąty – Część I; Łężyny; Łysa Góra; Mytarka; Mytarz; Nienaszów; Nowy Żmigród – Dębicz I; Nowy Żmigród – Część I i Stary Żmigród. Projekty tych uchwał, które zostały przyjęte w wersji niezmienionej, znajdują się na portalu w materiale o zapowiedzi tej sesji Rady Gminy, więc zainteresowani mogą się z nimi zapoznać.
Udzielając informacji o pracach w okresie między sesjami, Wójt G. Bara poinformował m.in., że koszt i obsługa kredytu, który w wysokości 1,664 mln zł został zaciągnięty na sfinansowanie planowego deficytu budżetowego będzie wynosił 150 tys. zł; poinformował, że została rozstrzygnięta część przetargów na odśnieżanie poszczególnych wsi; przekazał informację o otrzymaniu promesy w wysokości 110 tys. zł na remont drogi w Nienaszowie; o współfinansowaniu przez Gminę remontu drogi wojewódzkiej nr 992 w Kątach. Odpowiadając na pytanie radnej M. Homlak m.in. o kanalizację w Brzezowej przypomniał, że był taki czas, gdy wszystkie okoliczne gminy budowały kanalizacje, bo na taką budowę można było (oczywiście, starając się o to) otrzymać spore dofinansowanie. Niestety, ten czas nasza Gmina – z takich czy innych powodów – straciła. A, niestety, można naprawić wiele błędów ale nie można odzyskać straconego czasu. I to co się kiedyś nie zrobiło, gdy była okazja, to teraz trzeba będzie robić za własne pieniądze, co będzie trwało dłużej i znacznie drożej kosztowało. Cóż… był taki czas, gdy włodarze naszej Gminy byli dumni z faktu, że Gmina nie ma deficytu budżetowego, zapominając, że brak deficytu najczęściej świadczy o braku inwestycji. I być może kiedyś wrócimy do tej historii…
Na zakończenie sesji Skarbnik Gminy pani M. Szajnicka rozdała radnym projekt budżetu na 2018 rok, a Wójt zasugerował radnym – dla lepszego zrozumienia sytuacji Gminy – porównanie kwot na dofinansowanie działalności szkół w 2017 i 2018 roku… Jako, że nie otrzymałem tego projektu, więc nie mam czego porównywać, ale z zasłyszanych opinii wynika, że wydatki związane z utrzymaniem szkół mają wzrosnąć o ponad milion złotych.
Przewodniczący Rady kończąc sesję poinformował, że następna sesja – budżetowa – planowana jest, zgodnie z tradycją, na koniec grudnia.