- Urząd Gminy
- Odsłony: 1985
Zobligowani dziesiątkami komentarzy, setkami sms-ów i jednym emailem, kontynuujemy opowieść o działaniach promocyjnych Urzędu Gminy w Nowym Żmigrodzie prowadzonych w 2021 roku. Przypomnimy, że w artykule „Fakty i pieniądze” opublikowanym w sierpniu 2022 roku wyraziliśmy lekkie zdumienie faktem, że wydatki na promocje wynosiły ponad 57 tys. zł, a otrzymaliśmy skany faktur na kwotę tylko ok. 11,5 tys. Poprosiliśmy o uzupełnienie informacji publicznej i takie dane otrzymaliśmy...
W sposób mało zrozumiały, ale nowoczesny, czyli językiem klasycznej korporacyjnej nowomowy, można napisać, że: promocja gminy to system aktywnych działań, zawierających elementy własnej inicjatywy w stosunku do wyselekcjonowanych grup adresatów promocji, w celu wywołania ich pożądanych zachowań (prowadzonych przede wszystkim w celu wywołania zainteresowania u inwestorów i innych uczestników promocji warunkami gminy w celu rozwoju jej działalności gospodarczej). Promujemy, aby spowodować określony rozwój gospodarczy: wzrost obrotów, wzrost dynamiki gospodarki, nowe inwestycje, napływ odwiedzających, itp. Odbiorcami produktu gminy są zarówno mieszkańcy gminy, jak i podmioty gospodarcze zlokalizowane na terenie gminy. Są nimi również podmioty gospodarcze, instytucje, organizacje i mieszkańcy innych gmin, a także specjalnie wyodrębnione grupy adresatów istotne dla realizacji przyjętych kierunków rozwoju gminy, do których zalicza się między innymi inwestorów i turystów. Tłumacząc to jednak na język mniej nowoczesny, ale bardziej zrozumiały można zapewne napisać, że promocja to takie działania, których celem jest poprawa wizerunku danej gminy, bo władze każdej gminy chciałby, by mówiono o nich dobrze, a nawet bardzo dobrze. Oczywiście, są nawet takie gminy, które tworzą programy działań promocyjnych czy nawet analizują jakieś wskaźniki świadczące o tym, że te działania na które wydano publiczne pieniądze mają w ogóle jakiś sens. Znakomita większość gmin jednak tego nie robi, a skoro już ta promocja stanowi jedno z zadań własnych gminy, to jakieś pieniądze trzeba na to wydać. I w praktyce mamy do czynienia z jakimś "misz-maszem", gdzie do działań promocyjnych można np. zaliczyć zarówno zakup „banera” jak i zakup plastrów Prestovis Plus w lokalnej aptece... Może chociaż plastry były z logo gminy Nowy Żmigród? 😊
Analizując przekazane nam faktury trudno jest się dopatrzeć jakiejkolwiek logiki w wydatkach na „działania promocyjne”, dlatego skupiliśmy się bardziej na wyszukiwaniu różnic, między tym, co nam przekazano w połowie roku, a tym, co przekazano nam nieco później. Bo jakoś najbardziej nas zaciekawiło, co też władze Gminy chciały przed nami ukryć. Bo chyba chciały coś ukryć, skoro różnica miedzy tym, co zapisano w sprawozdaniu z wykonaniu budżetu a skanami faktur wynosiła blisko 46 tys. zł?
Należy przyznać, że jest parę ciekawostek, które budzą zainteresowanie... W ramach działań promocyjnych wydano 58 869,72 zł (w sprawozdaniu budżetowym wpisano wprawdzie, że wydano 58 816,82 zł w tym na wynagrodzenia – 1 522 zł a 57 294,82 zł na wydatki związane z działalnością promocyjną ale tego nie potrafimy wyjaśnić), które podzieliliśmy na kilka grup:
- na reklamę (programy telewizyjne, filmy promocyjne, itp.) – 23 508,59 zł
- na jedzenie (zakupy artykułów spożywczych czy usługi cateringowe świadczone zarówno przez "Zajazd Pod Małym Laskiem", "Wichrowe Wzgórza" czy Koło Gospodyń Wiejskich w Nienaszowie) - 11 192,87 zł
- na zakupy różne (zakup np. pojemnika na nakrętki, ikonę, repliki szabli, kwiaty czy piłki) – 16 393,26 zł
- na zakupy dziwne (np. 54 karty prezentowe) – 5 400,00 zł
- na zakupy zastanawiające (usługa hotelowa + konsumpcja) – 2 375,00 zł
Jakby na to nie popatrzeć, to po wydatkach na reklamę najważniejszą pozycję stanowią wydatki różne, czyli wszelkiego rodzaju zakupy różnych przedmiotów wśród których można znaleźć zarówno zakup pojemnika na plastikowe nakrętki, jak też repliki szabli, ikona czy różnego rodzaju gadżetów w rodzaju stojaka pod telefon czy etui. W jaki sposób tego rodzaju zakupy wpływają na poprawę wizerunku Gminy wśród tzw. szerszych warstw społecznych trudno powiedzieć. Z pewnoscia jednak ten, kto dostał taki prezent będzie pamietał, kto był ofiarodawcą. Trzecie miejsce wśród wydatków, których celem jest promowanie wizerunku Gminy stanowi konsumpcja, czyli – nazywając rzecz po imieniu – fundowanie wiernym i zasłużonym, darmowej „wyżerki” (tak to się chyba nazywa?). Imprezka tu, imprezka tam, tam strażacy, tam sołtysi, tam samorządowcy. I tak to się jakoś kręci... Wśród tych wszystkich wydatków zastanawia jednak, cóż to była za impreza na „Wichrowych Wzgórzach” 14 grudnia 2021 roku i kto w niej brał udział skoro faktura opiewała na 2 375 zł? Jakieś posiedzenie komisji Rady Gminy aż tak sie przeciągnęło, że zakonczyło się noclegiem czy też zupełnie coś innego? Jakby ktoś coś o tym opowiedział (nawet anonimowo) chętnie byśmy o tym napisali... I tak przy okazji: te 54 karty podarunkowe do Empik-u (po 100 zł każda) to dostali pracownicy Urzędu Gminy czy ktoś inny? Bo, jeżeli ze środków na promocję Gminy prezenty świąteczne dostają pracownicy Urzędu Gminy to aż dziw bierze, że nikt nie pochwalił się taką akcją, o której, gdyby nie „Obserwator Żmigrodzki” nikt by nawet – oprócz zainteresowanych – nie wiedział. A przecież jedna z podstawowych zasad marketingu stosowana w praktyce w naszym gminnym Urzędzie mówi: chwalmy się, albowiem nikt nas nie pochwali! A tu takie przeoczenie...
Był kiedyś taki raport NIK o wydatkach promocyjnycxh gmin, który wprost stwierdzał, że w znakomitej większości kontrolowanych gmin są to wydatki dokonywane bez ładu i składu. Patrząc na faktury i zakupy, które były rozliczane z wydatków na "promocję" trudno pozbyć się wrażenia, że w przypadku gminy Nowy Żmigród jest dokładnie tak samo. Nasza gmina - jak każdy doskonale wie - nie wyróżnia się w żaden sposób na plus w dziele promowania swoich niewątpliwych walorów turystycznych. Cała zaś promocja wygląda tak, że skoro państwo zleciło samorządom - jako zadanie własne - pormocję i są na to przeznaczone środki w budzecie gminy to trzeba jej jakoś wydać. W sposób, który ma mniejszy lub większy sens. A ponieważ nikt raczej nioe ma pomysłu, co chciałby promować i dlaczego to mamy taki "misz-masz" jaki mamy.