There was a problem loading image 'images/herb_nz.png'
There was a problem loading image 'images/herb_nz.png'
Zmiany w Statucie Gminy, zasady przyznawania dotacji spółkom wodnym, regulamin PSZOK oraz zmiany w uchwale budżetowej – takie były najważniejsze punkty porządku sesji Rady Gminy, która odbyła się 26 września 2018 roku. Nie była to jeszcze ostatnia sesja tej kadencji, która formalnie kończy się 16 listopada, ale z pewnością jedna z ostatnich.
Jak na jedną z ostatnich sesji przystało radni nie angażowali się szczególnie w dyskusję, a praktycznie jedynym dyskutowanym punktem były zmiany w Statucie Gminy. Wbrew jednak pozorom, nie chodziło o zmiany ilości wiceprzewodniczących Rady (bo te zmiany zostały milcząco zaaprobowane), tylko o nieco akademicką dyskusję jak interpretować zmiany w ustawie o samorządzie gminnym dotyczącym zabierania głosu przez mieszkańców w trakcie dyskusji nad raportem o sytuacji gminy. Składanie raportu, który będzie obejmował sprawozdanie wójta z działalności w poprzednim roku oraz dyskusja nad nim jest nowym rozwiązaniem i w założeniach ma służyć zwiększeniu kontroli mieszkańców nad wybranymi władzami samorządowymi. By jednak zabrać głos w takiej debacie, obywatel będzie musiał dostarczyć listę z poparciem co najmniej 20 osób i na piśmie zgłosić przewodniczącemu Rady zamiar wzięcia udziału w dyskusji nad raportem. I dysputa skupiła się nad tym, czy przy każdym zabraniu głosu w czasie takiej debaty obywatel musi mieć 20 podpisów pod wnioskiem czy też wystarczy jedna lista z poparciem. Niestety, mimo prób, radnym nie udało się rozwiązać tego problemu
Zanim jednak doszło do tej ciekawej dyskusji, dyrektor Szkoły Podstawowej w Nienaszowie Z. Brocławik wręczył radnym i sołtysom zaproszenia na uroczystość nadania szkole imienia Jana Pawła II. Uroczystość odbędzie się 11 października o godz. 10-tej.
Po przegłosowaniu formalności związanych z przyjęciem porządku obrad z jedną zmianą (na wniosek Wójta Grzegorza Bary z porządku obrad został wycofany punkt dotyczący przyjęcia Regulaminu świadczenia usług przez Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych), radni – po dyskusji, którą opisaliśmy na wstępie - przyjęli jednogłośnie zmiany do Statutu Gminy. Następnie zostali zapoznani z informacją o wykonaniu budżetu za I półrocze 2018 roku: dochody budżetu zostały wykonane na poziomie 49,6%, wydatki zaś na poziomie 42,7% planu. Pełna treść sprawozdania, zarówno Gminy, jak i jednostek powiązanych: Samodzielnego Publicznego Gminnego Ośrodka Zdrowia, Gminnego Ośrodka Kultury oraz Gminnej Biblioteki Publicznej dostępna jest pod adresem:
http://bip.nowyzmigrod.pl/fls/bip_pliki/2018_08/BIPF573EEA86BBE64Z/zw_71_2018.pdf
Do sprawozdania, którego zawiłości przedstawiła Skarbnik K. Szajnicka radni uwag i pytań nie mieli. Kolejną przyjętą jednogłośnie uchwałą były zmiany w uchwale budżetowej wynikające ze zwiększenia dochodów pochodzących m.in. ze zwrotu wydatków wykonanych ramach funduszu sołeckiego w 2017 roku (gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot części pieniędzy, które zostały wydane na inwestycje związane z wykorzystaniem funduszu sołeckiego – na podstawie przelicznika wyliczanego w oparciu o tzw. kwotę bazową, najbiedniejsze gminy otrzymują zwrot w wysokości 40% poniesionych wydatków; od 2019 roku – jak przed paru dniami poinformowało MSWiA – ten zwrot zostanie obniżony: z 40% na 26,204%; z 30% na 19,653%; z 20 na 13,102%); środki z rezerwy subwencji oświatowej części ogólnej, itp. – w sumie dochody budżety gminy zwiększyły się o 194 592,08 zł. Te pieniądze zostaną wydatkowane m.in. na usługi remontowe na drogach gminnych, zakup pomocy dydaktycznych w szkołach w Łysej Górze i Nowym Żmigrodzie. 12 tys. zł zostanie przekazane – w ramach dobrej współpracy – na remont Komisariatu Policji w Nowym Żmigrodzie o co wnioskowali obecni na sesji Komendant Powiatowy Policji w Jaśle Robert Wróbel i Komendant Komisariatu Policji w Nowym Żmigrodzie Wiesław Rogowski. Każdy, kto kiedyś - z różnych powodów - odwiedził żmigrodzki Komisariat musiał zauważyć, że pomieszczenia wręcz proszą się o remont. Warto też dodać, że 6 tys. na remont przekazała gmina Osiek Jasielski. Uzupełniając wyjaśnienia pan Skarbnik, Wójt G. Bara poinformował, iż pozytywnie zostały rozpatrzone wszystkie 5 wniosków o promesy na usuwanie skutków powodzi. Odniósł się też do komentarzy dotyczących niedawno wyremontowanej drogi prowadzącej w stronę Trzech Krzyży. Przypomniał, że jest to przede wszystkim trakt prowadzący w stronę pól i lasu, na którego wykonanie mieszkańcy Mytarzy przeznaczyli dwie działki o powierzchni przekraczającej 0,5 ha; remont zaś został sfinansowany ze środków pochodzących z Funduszu Sołeckiego. To, że remont tej drogi przy okazji ułatwi wejście na jeden z najpiękniejszych punktów widokowych na terenie Gminy, jakim jest wzgórze Trzech Krzyży bez konieczności przedzierania się przez hektary tarniny, jest tylko dodatkowym plusem tej inwestycji. Przy okazji poinformował o planowanym remoncie odcinka drogi powiatowej między Desznicą, Skalnikiem i Jaworzem, co ułatwi dojazd do „Walika” (droga ta w założeniach będzie remontowana ze środków Gminy). I czasami jest tak, że bardzo głośno mówi się o konieczności rozwoju turystyki ale każda inwestycja, która – przy okazji – temu rozwojowi sprzyja wywołuje negatywne komentarze rodzaju: a po co to? Nigdy, oczywiście, nie będzie takiej sytuacji, że w każdej sprawie w całej Gminie będzie panował consensus, ale wypadałoby nie oceniać negatywnie decyzji mieszkańców danej miejscowości o tym, na co przekazują środki z Funduszu Sołeckiego. Zmiany w uchwale budżetowej niejako automatycznie pociągają za sobą zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, która także bez dyskusji została przyjęta.
Kolejna uchwała dotyczyła przyjęcia uchwały ws. regulaminu przyznawania dotacji dla spółek wodnych. Najistotniejsza zmiana dotyczyła § 2 pkt. 3, który po zmianie będzie miał następującą treść: Dotacja celowa jest udzielana w wysokości 90% kosztów realizacji, jednak nie może być wyższa niż 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych). W poprzedniej wersji uchwały był zapis, iż dotacja udzielana jest w wysokości do 90%. Zapewne ten zapis powodował wątpliwości natury, nazwijmy to, interpretacyjnej. Radni uwag nie mieli i uchwała została przegłosowana jednogłośnie.
Kolejnym punktem realizowanego porządku obrad była informacja Wójta o pracach w okresie między sesjami oraz o przebiegu realizacji przyjętych przez Radę Gminy uchwał. Jako, że radni i sołtysi otrzymują takie informacje na piśmie, a nikt jeszcze nie wpadł na pomysł by taką informację przekazywać także mediom, to siłą rzeczy relacja będzie ograniczona do najistotniejszych – moim zdaniem – informacji. Zastępca Wójta Radosław Kujawski poinformował m.in. o rozstrzygnięciu przetargów m.in. na budowę Otwartych Stref Aktywności (budowa będzie realizowana między drugą połową października a początkiem listopada); o przebiegu budowy kładki na potoku w Brzezowej, o wykonaniu oświetlenia w Gorzycach, o zbliżającym się zakończeniu remontu budynku Ośrodka Zdrowia w Nienaszowie. Informacji o wykonanych i zaplanowanych pracach było znacznie więcej, ale jak ktoś nie uznaje za konieczne informowanie mediów to cóż można zrobić? G. Bara poinformował o akcjach promocyjnych wśród młodzieży szkolnej związanych z promocją Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, która stanowi nieodłączny punkt budowy tego obiektu. Otwarcie PSZOK-u, połączone z piknikiem, odbędzie się 12 października 2018 roku na ul. Jasielskiej w Nowym Żmigrodzie.
W ramach udzielania wyjaśnień dotyczących sytuacji Gminy i pytań mieszkańców zadawanych podczas spotkań, które mają miejsce w każdej miejscowości, poinformował o pytaniach dotyczących realizacji projektu „Wsparcie energetyki rozproszonej wśród mieszkańców Gminy Nowy Żmigród” dotyczącego fotovoltaiki z czym związana była konieczność przeprowadzenia audytu wśród zainteresowanych, którego koszt wynosił 50 zł (np. w gminie Miejsce Piastowe koszt takiego audytu wynosił 40 zł). Audyt był obowiązkowym wymogiem, który każdy zainteresowany udziałem w projekcie musiał przeprowadzić. Na chwilę obecną, projekt złożony przez Gminę znajduje się na liście rezerwowej a zgodnie z tym, co znajduje się w punkcie 13 oświadczenia, który każdy zainteresowany własnoręcznie podpisał: Realizacja projektu planowana jest na lata 2017-2019 pod warunkiem uzyskania dofinansowania przez Gminę. Projekt ma kosztować ponad 9 mln zł a dofinansowanie ma wynosić ponad 6 mln, więc dopóki projekt znajduje się na liście rezerwowej (18 miejsce), zainteresowani muszą uzbroić się w cierpliwość.
W ramach punktu "wolne wnioski i zapytania" radny powiatowy Grzegorz Pers podziękował radnych i sołtysom za współpracę przy realizacji inwestycji powiatowych oraz mediom za opisywanie rzeczywistości. Przewodniczący Rady Piotr Suski poinformował, że ostatnia w tej kadencji sesja Rady odbędzie się 17 października.
Jako, że radni nie złożyli żadnych interpelacji, po 2 godzinach sesja się zakończyła.