Było naprawdę pięknie, a nawet wręcz bajkowo: Wójt chwalący radnych, radni chwalący Wójta. Pełna zgoda, sielanka i slajdy z przezroczami. Tylko mieszkańcy nieco zawiedli i na jedyną w roku sesje Rady Gminy, gdzie mogli zabrać głos, nie przyszli. Może nie chcieli o nic pytać, a może nie chcieli psuć nastroju? Ale, nikt na wszelki wypadek, o tym nawet nie wspomniał.
Prawdopodobnie cała „debata” nad „Raportem” ograniczyłaby się do peanu radnej Marii Homlak na cześć władz Gminy, ale Wójt postanowił nieco wydłużyć czas debaty i w swej wypowiedzi z kategorii „od Sasa do Lasa” postanowił wygłosić tradycyjną przemowę. Z całego przemówienia odnotowałem, że „Raport” nie zawierał żadnych danych finansowych dlatego, że dane finansowe są w innym dokumencie, który jest dostępny radnym! To, że nie jest dostępny zwykłym obywatelom Gminy stanowi tak mało istotny szczegół, że nie jest on nawet warty wzmianki. Wójt zresztą przestrzegł życzliwie radnych, że ów dokument jest tak trudny, że radni czytając liczby z 30 strony już nie będą pamiętali liczb, które były na stronie pierwszej! Zresztą to była słuszna uwaga, bo przecież opowiadając dzieciom bajkę o Kopciuszku skupiamy się na tym, że Kopciuszek pantofelek zgubił a nie na tym, jaki był numer tego pantofelka. I dzięki temu, mieszkańcy Gminy czytając „Raport” mogli się skupić na opisie bajkowej rzeczywistości nie zaprzątając sobie głów liczbami. Tak to czasami się zdarza, że im człowiek mniej wie, tym jego świat jest piękniejszy. I gdy już pan Wójt zakończył przemowę, a pani radna Maria Homlak wygłosiła swoją mowę, radni natychmiast jednogłośnie przegłosowali wotum zaufania dla Wójta. Potem obejrzeli pokaz przezroczy, przegłosowali absolutorium i przyjęli uchwały. I właściwie na tym mógłbym skończyć relację z tej sesji ale, niestety, wpadł mi w ręce „Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego” za 2019 rok. I z dziennikarskiego obowiązku przedstawiamy wyniki tego rankingu, bo sądzę, że warto jest znać miejsce naszej Gminy na tle innych gmin wiejskich we Polsce… Od razu informuje, że ten „Ranking” nie został sporządzony na zlecenie „Obserwatora Żmigrodzkiego”, więc należy uznać, że wszystkie gminy były oceniane według tego samego klucza. Dodam, że podstawą opracowania "Rankingu" były dane RIO według stanu na koniec IV kwartału 2019 roku...
pozycja | gmina | W1 | W2 | W3 | W4 | W5 | W6 | W7 | indeks | dystans |
1 | Dobra | 0,6681 | 0,8179 | 0,7759 | 0,5483 | 0,0980 | 0,8969 | 0,8189 | 4,6240 | - |
478 | Tarnowiec | 0,1229 | 0,3357 | 0,2214 | 0,7923 | 0,0269 | 0,9197 | 0,2427 | 2,6616 | 42% |
761 | Jasło | 0,2113 | 0,2971 | 0,0865 | 0,5338 | 0,0294 | 0,9467 | 0,3104 | 2,4152 | 48% |
1110 | Skołyszyn | 0,1281 | 0,3439 | 0,2212 | 0,2231 | 0,0511 | 0,9471 | 0,2368 | 2,1513 | 53% |
1413 | Brzyska | 0,0330 | 0,2569 | 0,0904 | 0,3366 | 0,0168 | 0,9482 | 0,1691 | 1,8150 | 60% |
1418 | Dębowiec | 0,0755 | 0,2991 | 0,1748 | 0,3301 | 0,0389 | 0,7673 | 0,1623 | 1,8480 | 60% |
1491 | Osiek Jasielski | 0,0768 | 0,2404 | 0,0426 | 0,3224 | 0,0331 | 0,8544 | 0,1372 | 1,0690 | 63% |
1514 | Krempna | 0,1605 | 0,1695 | 0,0835 | 0,2425 | 0,0000 | 0,9235 | 0,0955 | 1,6210 | 65% |
1515 | Nowy Żmigród | 0,0730 | 0,2420 | 0,1431 | 0,2817 | 0,0000 | 0,7178 | 0,1614 | 1,6190 | 65% |
1547 | Bielice | 0,2313 | 0,2004 | 0,0042 | 0,2777 | 0,0175 | 0,1054 | 0,1920 | 1,0285 | 78% |
W1 – udział dochodów własnych w dochodach ogółem, który pokazuje, jaką część dochodów budżetu gminy ogółem stanowią dochody własne. Im niższy poziom wskaźnika tym większe uzależnienie funkcjonowania gminy od transferów z budżetu Państwa.
W2 – nadwyżka operacyjna do dochodów ogółem; dodatnia wartość wyniku bieżącego (różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi) określana jest jako nadwyżka operacyjna na spłaty zobowiązań oraz do finansowania wydatków o charakterze inwestycyjnym. Innymi słowy: im wskaźnik wyższy tym sytuacja lepsza.
W3 – udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem; im wyższa relacja, tym dana jednostka wykazuje się większą działalnością inwestycyjną, ukierunkowaną na rozbudowanie nie tylko infrastruktury technicznej, ale także infrastruktury społecznej. Wysoka wartość wskaźnika oznacza także, iż podejmowane decyzje finansowe sprzyjają powiększania majątku danej jednostki, zwłaszcza trwałego.
W4 – obciążenie wydatków bieżących wydatkami na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Wysoki udział wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń negatywnie wpływa na zarządzania finansami jednostki samorządu terytorialnego. Są to bowiem wydatki sztywne, bardzo trudne do restrukturyzacji i ograniczenia ze względu na prawną ochronę pracowników i ich warunków pracy i płacy.
W5 – udział środków europejskich w wydatkach ogółem. Generalnie, im większy wolumen środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, tym większe możliwości rozwojowe (pominąwszy niedogodności związane z pozyskiwaniem, jak i rozliczeniem tych środków). Wyższy poziom wskaźnika jest z reguły wynikiem większej aktywności władz lokalnych w obszarze pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania.
W6 – relacja zobowiązań do dochodów ogółem. Relacja ta obrazuje udział zobowiązań ogółem jednostki samorządu terytorialnego w dochodach ogółem, czyli poziom zadłużenia jednostki. Wzrost zobowiązań może również wpływać negatywnie na zachowanie płynności finansowej jednostki.
W7 – udział podatku dochodowego od osób fizycznych w dochodach bieżących. Udziały we wpływach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych traktowane są jako dochody własne, a ich wysokość jest zróżnicowana w zależności od szczebla organizacyjnego.
Dystans - różnica wartości wskaźnika danej gminy (wyrażona w punktach procentowych) względem wartości wskaźnika lidera (niestandaryzowana, tylko różnica względna). Pokazuje ona nie tylko pozycję w rankingu, ale również to, o ile odbiega dana jednostka od lidera w grupie
Cóż...Życzyć wypada przyjemnej lektury...
{jcomments on}