There was a problem loading image 'images/ranking-bukmacherow.jpeg'
There was a problem loading image 'images/ranking-bukmacherow.jpeg'
Patrząc na decyzje finansowe podejmowane przez Radę Gminy w ostatnim czasie w rodzaju 100 tys. zł na „drogę donikąd” czy 30 tys. na „zabawę w kolej” można pomyśleć, że gmina Nowy Żmigród „bogactwem stoi”. Niestety, ale te decyzje niewiele wspólnego mają z racjonalnością a znacznie więcej z polityką.
Nawet tak szumnie ogłaszane inwestycje w rodzaju modernizacji budynku „B” Ośrodka Zdrowia w Nowym Żmigrodzie czy budowa infrastruktury turystycznej w postaci wieży widokowej na „Waliku” wraz z infrastrukturą w postaci 2,7 km drogi i parkingu a wszystko za ponad 2 mln złotych nie powinny przesłonić faktu, że będą to działania na finansowanie których Gmina wpływ miała bardzo niewielki. Bo w pierwszym przypadku zdecydował algorytm, który z RFIL przyznał 1 mln zł, a w drugim decyzja rządu, który chcąc zapobiec protestom gmin turystycznych przyznał im środki na inwestycje, teoretycznie, wspierające rozwój turystyki. Warto zauważyć, że w projekcie budżetu na 2021 rok nie planowano modernizacji za prawie 1,5 mln zł, tylko termomodernizację za 200 tys. a o wieży na „Waliku” nikt nawet nie myślał. Później, gdy już te pieniądze do Gminy trafiły, zwyczajnie do tego „dorobiono” ideologię, by wyszło jakie władze są mądre… ?
Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” w kwietniu opublikowało „Ranking nadwyżki operacyjnej netto samorządów terytorialnych”. Generalnie, nadwyżka operacyjna jest wskaźnikiem, który obrazuje sytuację finansową, zdolność do spłaty zobowiązań czy możliwość samodzielnego finansowania inwestycji. Nadwyżka operacyjna netto to te wszystkie pieniądze, które samorządowi zostają po uchwaleniu wszystkich wydatków w budżecie, z uwzględnieniem spłat kredytów i pożyczek. Są właściwie dwa podstawowe sposoby uzyskania nadwyżki operacyjnej: ograniczenie kosztów lub sprzedaż gminnych nieruchomości. Warto może dodać, że nadwyżka operacyjna jest niezwykle istotna z punktu widzenia utrzymania wysokiego potencjału w zakresie absorpcji środków z UE lub programów krajowych, które wymagają współfinansowania ze środków własnych. W rankingu „Wspólnoty” uwzględniono 1573 gminy wiejskie a o miejscu w rankingu decydowała średnia za lata 2017-2019.
pozycja | gmina | 2019 per capita w zł | 2017-2019 per capita w zł |
1072 | Jasło | 125,01 | 177,30 |
1074 | Tarnowiec | - 58,13 | 176,88 |
1109 | Skołyszyn | - 13,28 | 167,11 |
1161 | Osiek Jasielski | 118,76 | 151,61 |
1304 | Dębowiec | - 41,94 | 103,22 |
1455 | Nowy Zmigród | 30,88 | 6,11 |
1461 | Brzyska | - 122,09 | 3,75 |
1532 | Krempna | - 1046,78 | - 448,55 |
* - per capita czyli w przeliczeniu na 1 mieszkańca
Wartość nadwyżki z 2019 roku niższa niż średnia za lata 2017-2019 wskazuje na stopniowe pogarszanie się sytuacji finansowej samorządu. W przypadku gminy Nowy Żmigród mamy z sytuacją odwrotną, czyli z poprawą spowodowaną przede wszystkim ograniczeniem planowanych inwestycji. Wystarczy porównać nakłady inwestycyjne, które zostały zaplanowane w projektach budżetu Gminy na ostatnie lata: w 2019 r. – 5%, w 2020 – 3% a na rok bieżący – 1,67%... Należy jednak pamiętać o tym, że w polityce samorządowej nakłady inwestycyjne jakimś dziwnym i zapewne całkowicie przypadkowym, trafem zwiększane są wtedy, gdy zbliżają się wybory. Jest to zjawisko normalne, bo rządzący zawsze starają się działać tak, by mogli rządzić dalej a nic tak nie poprawia nastroju elektoratu, jak oddawane do użytku nowe, gminne inwestycje. A zadowolony elektorat głosuje zasadniczo na tych, którzy rządzą. Banalna prawda.
Oczywistą oczywistością jest, że przy takim poziomie nadwyżki operacyjnej Gmina w bliżej dającej się określić przyszłości nie jest w stanie spłacić swoich kredytów i pożyczek, które będą spłacane za pomocą następnych kredytów. Sytuacja, gdy kredyt spłacamy za pomocą następnego kredytu nazywa się „rolowaniem długów”. Kredyt jest wprawdzie neutralny kosztowo ale rosnące koszty jego obsługi już niestety nie.
{jcomments on}