There was a problem loading image 'images/weksel.jpg'
There was a problem loading image 'images/weksel.jpg'
21 sierpnia br. odbędzie się X sesja Rady Gminy. Wśród projektów uchwał dostępnych w gminnym Biuletynie Informacji Publicznej zaciekawienie oraz wątpliwości budzi projekt uchwały dotyczący określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta. Uchwała musi mieć charakter generalny ale nie ma przeszkód, aby w zasadach określić reguły postępowania, uwzględniając wartości i rodzaje transakcji oraz określić wartość udziałów lub akcji (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 lutego 2005 r., GSK 1424/2004). Innymi słowy oznacza to, że rada gminy może ustalić zasady wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji do spółki, w której udziałowcem jest gmina, pod warunkiem, że tak ustalone zasady zachowają charakter generalny. Projekt uchwały w tej sprawie przedstawiony przez Wójta Gminy budzi pewne wątpliwości, które postaramy się omówić…
Pierwsza wątpliwość dotyczy § 2: Gmina Nowy Żmigród może w szczególności obejmować udziały i akcje w spółkach już istniejących, do których przystępuje oraz w spółkach tworzonych lub współtworzonych przez gminę. Przyjęcie projektu z takim zapisem oznacza udzielenie wójtowi upoważnienia do inwestowania gminnych środków finansowych lub praw majątkowych w praktycznie każdy (po spełnieniu dwóch warunków: gdy istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym; gdy występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia) rodzaj biznesu. Niezaspokojonych potrzeb na rynku lokalnym jest przecież sporo a 398 osób bezrobotnych, w tym 341 bez prawa do zasiłku na koniec lipca 2019 roku niewątpliwie w znacznym stopniu wpływa na poziom życia… Jakby na to nie popatrzeć, warunki formalne do stworzenia spółki lub do zainwestowania w spółkę można uznać za spełnione… By takim potencjalnie ryzykownym przedsięwzięciom zapobiec (spółki mogą zarówno odnieść sukces, jak i zbankrutować) wydaje się, że lepszym, bardziej czytelnym i pozostawiającym mniej swobody interpretacyjnej byłoby sformułowanie: Gmina Nowy Żmigród może obejmować udziały i akcje w spółkach już istniejących do których przystąpiła oraz w spółkach tworzonych i współtworzonych przez Gminę Nowy Żmigród? Taki zapis dawałby Radzie Gminy możliwość sprawowania kontroli nad mieniem gminnym, zwłaszcza, gdyby w uchwale znalazł się zapis (jaki znajduje się w sporej części uchwał, które zdążyliśmy przeanalizować), iż przekazanie w formie aportu składników mienia gminnego spółce wymaga uprzedniej zgody Rady Gminy. I sądzić należy, że takie rozwiązanie powinno być też zastosowane w tym przypadku. bo wprawdzie wysokość potencjalnych wkładów pieniężnych do spółki X wynika z kwot przewidzianych w budżecie, który Rada Gminy przyjmuje ale wnoszenie do potencjalnej spółki jako aportu praw rzeczowych w postaci prawa własności nieruchomości stanowiących mienie Gminy lub ich części, może się odbywać poza Radą Gminy! Po prostu, jeżeli wójt uzna, że trzeba jakiejś spółce przekazać budynek czy grunt w zamian za akcje (w spółce akcyjnej) lub udziały (w spółce z o.o.) to go po prostu przekazuje. A – według projektu – Rada Gminy o wniesieniu, cofnięciu albo zbyciu udziałów czy akcji będzie informowana po fakcie! Na najbliższej sesji…
Wprawdzie projekt przewiduje, iż nadzór nad wykonaniem uchwały sprawuje Komisja Budżetu, Finansów, Planowania i Regulaminowa Rady Gminy, ale trudno sobie wyobrazić nad czym ten nadzór miałby w praktyce polegać, skoro wymóg przedstawienia przez wójta celowości zamiaru zbycia udziałów czy akcji nie wymaga uzyskania zgody komisji na taką transakcję (wyrok NSA z 18 marca 2008 r.; II OSK 1250/07). Być może z tego powodu w analizowanych uchwałach takiego zapisu zwyczajnie nie ma.
Jakby na to nie popatrzeć, to przyjęcie projektu w formie proponowanej przez Wójta Gminy w praktyce przypomina wręczenie komuś weksla in blanco, gdzie wypełnione są wszystkie rubryki oprócz … kwoty. Ale, skoro radnym to nie przeszkadza…
p.s.
Sugerowalibyśmy wprowadzenie zmian w proponowanym porządku obrad i wykreślenie pkt. 10 i 11. Bo po co wpisywać punkt 11 „Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach”, skoro podczas wszystkich 9 (słownie: dziewięciu) sesji, które odbyły się do tej pory wszyscy radni (których mamy 15) w sumie złożyło aż … jedną interpelację…