There was a problem loading image 'images/szkola_nienaszow.jpg'
There was a problem loading image 'images/szkola_nienaszow.jpg'
Skoro 22 marca radni jednogłośnie przyjęli uchwały dotyczące wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez gminę Nowy Żmigród, to zapewne też nic nie będzie stało na przeszkodzie, by podczas kwietniowej sesji te dokumenty w sposób radykalny zmienili! O sposób i jakość stanowienia prawa czy o świadomość tego, nad czym nasi przedstawiciele głosują, przez wrodzoną grzeczność nie będziemy nawet pytać…
Wśród dokumentów, nad którymi radni z troską i zrozumieniem, pochylą się podczas kwietniowej sesji, na plan pierwszy wybijają się dwa. Pierwszy z nich dotyczy uchwały nr XLI/308/2018 ws. określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze /…/ oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć. Proponowane zmiany dotycząc skreślenia § 3 (Do realizacji godzin ponadwymiarowych przez nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze wymagana jest zgoda organu prowadzącego) oraz § 4 (Organ prowadzący szkołę lub placówkę oświatową może zwolnić z realizacji obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w przypadku, gdy warunki funkcjonowania szkoły lub placówki oświatowej powodują znaczne zwiększenie obowiązków kierowniczych). Skreślenie § 3 wynika z tego, że dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły, a nie zarządu gminy (czyli organu prowadzącego) i to szkoła jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników jest jego pracodawcą (art. 3 Kodeksu pracy) a tym samym dyrektor szkoły, związany pracowniczym obowiązkiem przestrzegania czasu pracy, nie musi zabiegać o „akceptację” zarządu gminy dla skorzystania z przewidzianych prawem – w razie szczególnych potrzeb pracodawcy – godzin ponadwymiarowych. Z kolei skreślenie zapisu § 4 wynika z faktu, iż zapis w przegłosowanej treści jest rażąco niezgodny z przepisami, gdyż Rada Gminy nie jest władna do przekazywania kompetencji do zmniejszania tygodniowego wymiaru zajęć innym podmiotom, w tym organowi wykonawczemu, czyli Wójtowi (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 marca 2012 r. sygn. akt: IV SA/Wr 671/11). Ponadto należy zwrócić uwagę, że określenie „znaczne zwiększenie zadań”, jest bardzo ogólne, co pozwalałoby, w sposób dowolny i subiektywny dokonywać obniżki wymiaru zająć, przez organ do tego nieuprawniony. Może jednak naprawdę radni, zanim podniosą ręce, zapoznawali by się z treścią dokumentów nad którymi głosują? Zwłaszcza ci radni, którzy zasiadają w Komisji Przestrzegania Prawa, Zdrowia i Opieki Społecznej, Oświaty i Młodzieży Rady Gminy…
Drugim dokumentem, który będzie zmieniany to załącznik do uchwały nr XLI/310/2018 ws. regulaminu wynagradzania nauczycieli. Jako, że przez wiele lat swojej pracy zawodowej niejednokrotnie miałem do czynienia z różnego rodzaju regulaminami wynagrodzeń, pokuszę się o analizę proponowanych zmian. Generalnie, niezależnie od tego, gdzie pracujemy i co robimy, powinno się płacić za czas pracy, nakład pracy i jej efekty. Ponieważ w przypadku nauczycieli, wynagrodzenie za czas pracy jest ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej, skupimy się na zasadach płacenia za nakład pracy i jej efekty. W analizowanym przypadku, miernikiem nakładów i efektów pracy będzie dodatek motywacyjny. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 31 stycznia 2005 roku, wśród ogólnych (to bardzo ważne słowo!) warunków przyznawania dodatku motywacyjnego wymienia: osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym; osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze; wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania; zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt. 2 Karty Nauczyciela (realizowanie innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów); szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem; realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej. Te ogólne warunki powinny zostać sprecyzowane w regulaminie wynagradzania nauczycieli, gdyż podstawą dokonania oceny efektów pracy, jest dobór odpowiednich kryteriów według których te efekty pracy będą oceniane. Generalnie, powinny być one obiektywne, stabilne, znane i akceptowane przez zatrudnionych. Określenie tych kryteriów jest podstawą tworzenia każdego dokumentu, który dotyczy tak wrażliwej sfery jak wynagrodzenia! Jeżeli nie jesteśmy w stanie stworzyć jednakowych i zobiektywizowanych kryteriów dla wszystkich zatrudnionych to lepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z wypłacania takiego składnika wynagradzania. Jeżeli jednak chcemy osiągnąć maksymalny poziom frustracji i stworzyć pole do konfliktów w tej grupie zawodowej, której zapisy regulaminu dotyczą, to przyjęty 22 marca dokument jest idealny do osiągnięcia tego celu! Bo proszę mi wytłumaczyć, dlaczego np. nauczyciel w Kątach za np. osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze dostanie 6% dodatku, a nauczyciel w Łężynach za dokładnie to samo dostanie tego dodatku np. 12%? Te same osiągnięcia, ten sam regulamin, dwóch różnych dyrektorów, którzy przyznawali dodatek. Czy jest to zarzewie konfliktu? Czy jest to powód do frustracji? Niestety, ten dokument, który radni jednogłośnie przyjęli, jest mówiąc wprost, dokumentem dyletanckim stworzonym tylko po to, by po prostu był! W żaden sposób nie odpowiada on definicji dokumentu czytelnego, jasnego i precyzyjnego. Dokumentu, który określa, co pracownik powinien zrobić, aby zarabiał lepiej. W świetle tych zapisów, rozwiązanie jest proste: powinien utrzymywać jak najlepsze stosunki towarzyskie z przełożonym. Inne kryteria dotyczące czegoś takiego, jak ocena pracy zawodowej nie mają najmniejszego znaczenia. Oczywiście, dla kogoś, kogo rola w całym procesie kreowania zasad wynagradzania ogranicza się tylko do podniesienia ręki, bo inni też podnoszą, to brzmi zapewne jak bajka o żelaznym wilku…
Wśród proponowanych zmian w regulaminie wynagradzania, w § 3 zostaną skreślone: ust. 1, 2, 3, 5 i 7. Po zmianach, całość zapisów (w § 3) dotycząca tego dodatku będzie obejmować 2 punkty: dodatek przyznaje się na czas nieokreślony, nie dłuższy niż 6 miesięcy oraz wypłacany będzie z góry wraz z wynagrodzeniem. Zostanie też skreślony § 7 w myśl którego wysokość dodatku funkcyjnego ustalał dyrektor placówki, co było powtórzeniem zapisu paragrafu 5. Zapewne w tym miejscu należałoby pogratulować radnym, którzy stosunkiem głosów 13 „za” 22 marca przyjęli ten dokument. A później ktoś będzie mówił, że radni są przygotowani i wiedzą nad czym głosują…
W ramach poprawek nad tym, powiedzmy: dalekim od doskonałości, dokumentem zostanie też zapewne skreślony ust. 2 w § 8, który określa przesłanki, gdy uprawniony pracownik nie otrzymuje dodatku funkcyjnego oraz ust. 2 (po zmianach, nauczyciel nie będzie otrzymywał dodatku za staż pracy w czasie urlopu dla poratowania zdrowia oraz za chorobowe czy sprawowanie opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny) i ust. 3 (nauczyciele jednak nie stracą dodatku wiejskiego, który będzie im wypłacany na podstawie Karty Nauczyciela - przyp. red.) w § 13. Zostanie też zmieniony tytuł Rozdziału V.
Pozostałe, przewidywane do procedowania uchwały znajdują się w załączniku. Ze swej strony szczególnie polecamy lekturę raportu „Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2017 dla Gminy Nowy Żmigród”, który jest bardzo interesującym przeglądem sytuacji demograficznej Gminy a przy okazji dokonuje oceny Programu Rodzina 500+…
Sesja Rady Gminy rozpocznie się 25 kwietnia 2018 roku o godz. 13-tej w sali nr 14 Urzędu Gminy!