There was a problem loading image 'images/herb_nz.png'
There was a problem loading image 'images/herb_nz.png'
26 września 2018 roku o godz. 13-tej w sali nr 14 Urzędu Gminy rozpocznie się ostatnia (?) sesja kadencji 2014-2018 Rady Gminy. Dla niektórych radnych (S. Piwowarczyk i M. Woźniak) będzie to oznaczało pożegnanie z działalnością samorządową, gdyż nie startują w najbliższych wyborach. Pozostała „13” będzie się ubiegać o możliwość zasiadania w Radzie w nowej kadencji, tym razem już przez 5 lat. Części się uda, części nie, świat nie stanie się przez to ani lepszy, ani gorszy. Słońce przez fakt, że radny nie został radnym nie przestanie wschodzić. Życie będzie trwało dalej…
Podczas sesji radni zajmą się zmianami w Statucie Gminy, które będą obowiązywać w nowej kadencji Rady Gminy. Zanim pojawią się teorie spiskowe, że jest to „rzucanie kłód pod nogi” dla nowych radnych, należy wyjaśnić, że zarówno termin, jak i konieczność wprowadzenia zmian wynika z przepisów znowelizowanej ustawie o samorządzie gminnym, które mają służyć zwiększeniu udziału obywateli w procesie nie tylko wybierania ale też kontrolowania działań organów publicznych. Jedną z tych obligatoryjnych zmian jest konieczność powołania komisji skarg, wniosków i petycji. I znakomita większość zmian w Statucie związana jest właśnie z tym faktem. Jedyną tak naprawdę istotną zmianę możemy znaleźć w § 15, gdzie wprowadza się możliwość powołania 2 wiceprzewodniczących Rady Gminy - w obecnie obowiązującej wersji Statutu mamy tylko przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Z punktu widzenia funkcjonowania Rady taka zmiana niczego nie wnosi i jest zbędna. Propozycja wygląda bardziej na tworzenie pola manewru do wszelkiego rodzaju personalnych układanek w nowej Radzie Gminy. Przyjęcie takiej propozycji – a sądzę, że zostanie przyjęta – będzie skutkowało tym, że w kadencji 2014-2018 w 15-osobowej Radzie Gminy będzie 8 stanowisk, których zajmowanie wiązało się będzie z wyższą dietą. W chwili obecnej jest takich stanowisk 6, więc – jak łatwo zauważyć – koszt funkcjonowania Rady Gminy wzrośnie. Oczywiście, wszyscy kandydaci na wójta (oprócz obecnego) oraz na radnych (oprócz obecnych) będą przeciwko temu protestować, ale, gdy już będą mieć możliwość skorzystania z tych proponowanych rozwiązań, to – zapewne z krwawiącym sercem – z tego skorzystają. Warto też zauważyć, że zgodnie ze znowelizowaną ustawą, w nowej kadencji, posiedzenia Rady Gminy będą transmitowane online, więc każdy, kto ma dostęp do Internetu, będzie mógł śledzić posiedzenie Rady i zapoznawać się z imiennymi wynikami głosowań.
Z rzeczy, których nie ma wśród proponowanych zmian należy wymienić przede wszystkim możliwość tworzenia tzw. budżetów obywatelskich. W gminach do 20 tysięcy mieszkańców takie rozwiązanie nie jest obligatoryjne, ale dla rozwoju lokalnej demokracji (by zabrzmiało patetycznie) oraz zainteresowania mieszkańców (by zabrzmiało praktycznie) pozwalam sobie sądzić, że nad takim rozwiązaniem, gdzie mieszkańcy sami, bezpośrednio wskazują, jaką inwestycję należałoby zrealizować warto by naprawdę się zastanowić. I naprawdę szkoda, że taka propozycja się nie pojawiła.
Wśród kolejnych dokumentów na plan pierwszy wysuwa się projekt Regulaminu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który wkrótce zostanie oddany do użytku. By nie cytować całego dokumentu, który zamieszczamy w linku, przedstawimy tylko najważniejsze fragmenty.
PSZOK na ulicy Jasielskiej 25 (obok Gminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej) będzie czynny dwa razy w tygodniu: w środy od 15.00 do 17.00 i w piątki od 8.00 do 11.00. Będzie można w nim oddać następujące odpady (przesortowane przez oddającego):
- papier;
- metal;
- tworzywa sztuczne;
- opakowania wielomateriałowe;
- odpady komunalne ulegające biodegradacji (w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji);
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych;
- przeterminowane leki i chemikalia powstające w gospodarstwach domowych;
- zużyte baterie i akumulatory;
- meble i inne odpady wielkogabarytowe;
- odpady budowlane i rozbiórkowe; - zużyte opony;
- odpady zielone.
Odpady należy dowieść na własny koszt; pracownik obsługujący PSZOK ma obowiązek wskazać jedynie kontener bądź miejsce ich złożenia, więc nie należy oczekiwać, że będzie się zajmował ich rozładunkiem. Pracownik ma prawo odmówić przyjęcia odpadu, jeżeli mogłoby to zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi lub nie było miejsca na ich składowanie. Istotną rzeczą jest to, że pracownik odmówi przyjęcia odpadu, jeżeli ich ilość lub rodzaj będzie wskazywał na to, że nie zostały one wytworzone w gospodarstwie domowym (jak ktoś przywiezie np. 100 opon to raczej nie zostanie mu to przyjęte). Warunkiem skorzystania z PSZOK-u jest posiadania złożonej do Urzędu Gminy deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, dokonywanie odpowiednich opłat i terminowe rozliczanie się ze świadczeń za usługi.
Kolejnym dokumentem, którym zajmie się Rada Gminy podczas swojego czwartkowego posiedzenia będzie przyjęcie Regulaminu dotyczącego udzielania dotacji celowych dla spółek wodnych. Maksymalna kwota dotacji – według projektu – może wynosić 10 tys. zł i może być przyznana wyłącznie na działania związane z ochroną przed powodzią; melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach; odwadniania gruntów zabudowanych lub zorganizowanych.
Następnym omawianym dokumentem będzie uchwała ws. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy oraz zmiany w uchwale budżetowej. W uchwale budżetowej zostaną zwiększone dochody o 194,6 tys. zł (m.in. zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości w MPN; środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej; zwrot środków z wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego). Te środki zostaną wydane m.in. na: remont pieca c.o. w Domu Ludowym w Sadkach; zakup wiat na stadionie Tempa Nienaszów; zakup wyposażenia dydaktycznego w SP Nowy Żmigród i Łysa Góra; modernizację dróg rolnych w Mytarzy i Kątach; budowę parkingu w Nowym Żmigrodzie; usługi remontowe w ramach usuwania skutków klęsk żywiołowych.
Przed sesją, o godz. 9-tej odbędzie się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, a o godz. 11-tej posiedzenie Komisji Budżetu, Finansów, Planowania i Regulaminowej. Jak zapewne wszyscy wiedzą (a kandydaci na radnych z całą pewnością), każdy obywatel może wziąć udział w sesji i zabrać głos – po uzyskaniu zgody przez prowadzącego obrady.