There was a problem loading image 'images/dodawanie.jpg'
There was a problem loading image 'images/dodawanie.jpg'
Propozycja prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego o obniżce o 20% wynagrodzeń posłów, senatorów oraz burmistrzów, prezydentów i wójtów gmin wstrząsnęła polską sceną polityczną. Niewątpliwie w najgłupszej (nazywając rzeczy po imieniu) sytuacji znalazła się Platforma Obywatelska, która nieco wcześniej, przy wykorzystaniu tzw. zaprzyjaźnionych mediów, rozpoczęła kampanię na rzecz taniego Państwa, protestując przeciwko nagrodom wypłacanym ministrom i wiceministrom. Niewątpliwie takiej odpowiedzi ze strony szefa partii rządzącej opozycja z pewnością się nie spodziewała. Oczywiście, od razu w niebiosy poszły głosy, że zawinili ministrowie, a ucierpią samorządowcy. Chcąc, by nasi Czytelnicy mogli sobie wyrobić sobie zdanie o tym, czy obniżenie o 20% wynagrodzeń samorządowców jest sensowne, przedstawiamy dane o wysokości płac wójtów z gmin powiatu jasielskiego.
Wbrew pozorom i powszechnemu mniemaniu, wynagrodzenia wójtów nie jest ustalane tak sobie, gdyż ich wysokość ustalona jest w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 roku ws. wynagradzania pracowników samorządowych. W przypadku wójtów i burmistrza Kołaczyc, bo akurat tę grupę analizujemy, mamy do czynienia z dwoma możliwościami uzależnionymi od liczebności mieszkańców gminy.
wójt/burmistrz w gminie |
wynagrodzenie zasadnicze |
maksymalna wysokość dodatku funkcyjnego |
do 15 tys. mieszkańców |
4 200 – 5 900 |
1 900 |
powyżej 15 tys. do 100 tys. |
4 500 - 6 000 |
2 100 |
Widełki są po to, by radni mogli ustalić poziom wynagrodzenia dla wójta biorąc pod uwagę, powiedzmy, składniki niemierzalne np. kolor oczu, wzrost czy wyraz twarzy. Oczywiście, to kpina ale trudno właściwie uznać, w jaki sposób na początku kadencji nowo wybranego wójta, radni są w stanie zdecydować, czy będzie to dobry włodarz gminy czy też ktoś, kto wójtem został, bo wyborcy sobie gremialnie postanowili zażartować. Logicznym by się więc wydawało, że na początku kadencji każdy wójt dostaje płacę minimalną, a w połowie – jeżeli zasługuje – podwyżkę. Generalnie jednak, wójtowi ustala się wynagrodzenia na początku kadencji. Trochę to przypomina sytuację, gdy Barackowi Obamie dano pokojową Nagrodę Nobla na zachętę :)
gmina |
wynagrodzenie zasadnicze |
dodatek funkcyjny |
dodatek specjalny |
dochód za 2016 rok w zł |
Brzyska |
4 400 |
1 600 |
30% |
131 608,13 |
Dębowiec |
5 900 |
1 900 |
40% |
150 495,32 |
Jasło |
5 900 |
2 100 |
20% |
138 452,94 |
Kołaczyce |
5 700 |
1 900 |
36% |
149 220,82 |
Krempna |
4 200 |
1 500 |
20% |
98 658,60 |
Nowy Żmigród |
5 500 |
1 500 |
30% |
125 193,84 |
Osiek Jasielski |
5 000 |
1 800 |
30% |
129 080,36 |
Skołyszyn |
5 500 |
1 800 |
20% |
135 339,40 |
Tarnowiec |
4 200 |
1 600 |
30% |
122 847,56 |
Oczywiście, oprócz wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, wójt dostaje jeszcze dodatek specjalny. Od 20 do 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego razem liczonego. Do tego, dodatek stażowy liczony od wynagrodzenia zasadniczego. Nagrodę jubileuszową, jak akurat w czasie kadencji nabędzie do niej prawo. No i „trzynastkę” (8,5% rocznego wynagrodzenia), by jakoś sympatycznie można rozpocząć było nowy rok… Szczerze mówiąc: da się przeżyć… Jedyny minus tego wszystkiego to taki, że jednak trzeba te wybory jakoś wygrać :)
Gwoli wyjaśnienia: analizując dane w tabelce łatwo zauważyć, że składniki z trzech pierwszych rubryk mnożone przez liczbę miesięcy są mniejsze niż wysokość dochodu osiągniętego przez wójtów. To jest właśnie efekt tych dodatkowych składników, które radni nie muszą „przydzielać” wójtom, bo należą im się one z mocy prawa.
A teraz, po dokonaniu porównań z własnymi zarobkami, po uwzględnieniu wszystkich „za” i „przeciw”, sami musimy sobie odpowiedzieć, czy pensje samorządowców nie są aby zbyt sute? Czy rzeczywiście jest przyzwoitością aż taki poziom wynagrodzeń ludzi, których jako społeczeństwo wybraliśmy dla reprezentowania naszych interesów. Bo my nie wybraliśmy sobie władzy, którą mamy słuchać, my wybraliśmy sobie przedstawicieli, którzy mają nas słuchać i podejmować działania w naszym imieniu. A ponadto, oceniając "za" i "przeciw" propozycji, warto pokusić się o odpowiedź na pytanie: czy wójtowie w gmianach w których pełnią władzę, niekiedy władzę wręcz absolutną, są w stanie znaleźć sobie pracę w sektorze niepublicznym za wynagrodzenie, które pobierają jako włodarze gmin?