Niewiele jest dziedzin w życiu społecznym, którym władze gminne poświęcają tyle czasu i słów, co edukacji. Regularnie mamy przecież do czynienia a to z reorganizacją szkół, a to ze zmianą niektórych składników systemu wynagradzania nauczycieli, a nawet z takimi działaniami, jak powstanie nowego przystanku autobusowego by dzieci mogły wygodniej i bezpieczniej dotrzeć do szkoły. Wszystko w trosce o to, by poziom zarówno edukacji, jak i poziom zadowolenia dzieci, rodziców i nauczycieli był jak najwyższy. A na końcu okazuje się, że mimo tej werbalnej troski i tych wszystkich działań, najmłodsi obywatele gminy nie stają na wysokości zadania i na egzaminie kończącym szkołę podstawową osiągają wyniki niewspółmierne do oczekiwań włodarzy Gminy.
Jak wszyscy, zwłaszcza zainteresowani, doskonale wiedzą w roku szkolnym 2020/21, ze względu na pandemię straszliwego i śmiertelnie groźnego koronawirusa, wymogi egzaminacyjne dla uczniów 8 klasy, zostały obniżone o 30%. Bardziej pasowałoby tu słowo „podobno”, gdyż w opinii wielu osób, które zawodowo śledzą przebieg i wymogi takich egzaminów, wymagania były na poziomie lat ubiegłych. Poniżej przedstawiamy średnie wyniki egzaminów z przedmiotów egzaminacyjnych, jakie zostały osiągnięte przez uczniów poszczególnych szkół w gminie Nowy Żmigród (w szkole w Łysej Górze w roku szkolnym 2020/21 nie było 8 klasy).
szkoła | język polski | matematyka | język angielski | ||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Nowy Żmigród | 59 | 70 | 65 | 51 | 49 | 51 | 54 | 51 | 58 |
Łężyny | 49 | 58 | 62 | 20 | 45 | 44 | 41 | 47 | 57 |
Kąty | 51 | 59 | 64 | 44 | 34 | 26 | 62 | 41 | 39 |
Nienaszów | 69 | 55 | 57 | 39 | 32 | 38 | 54 | 29 | 47 |
powiat jasielski | 64 | 61 | 62 | 47 | 45 | 47 | 57 | 51 | 62 |
województwo podkarpackie | 64 | 61 | 62 | 46 | 48 | 49 | 57 | 53 | 65 |
Jeżeli przyjąć, że wyznacznikiem poziomu gminnej edukacji jest średnia dla powiatu jasielskiego, to z języka polskiego większość gminnych szkół osiągnęła lub przekroczyła poziom średniej, z matematyki jedna szkoła przekroczyła średnią powiatową, a z języka angielskiego, mimo tego, że nastąpił widoczny postęp, średnia powiatowa okazała się być poza zasięgiem.
Rok szkolny 2020/21 był dla polskiej edukacji rokiem testu. Po raz pierwszy w historii dyrektorzy szkół dostali możliwość dostosowania programu nauczania do faktycznych potrzeb uczniów. Nauka zdalna z którą mieliśmy do czynienia od połowy października 2020 roku, dała bowiem szereg możliwości organizacyjnych z których część szkół skorzystała wprowadzając np. 30 minutowe lekcje. Oczywiście, wprowadzenie takich rozwiązań wymagało od dyrektorów szkół wykazanie się inicjatywą własną. Jako, że nauczyciele, a zwłaszcza dyrektorzy szkół, stanowią chyba najbardziej konserwatywną grupę zawodową w naszym kraju, większość z takich możliwych rozwiązań nie skorzystała, dzięki czemu mieliśmy do czynienia z normalnymi 45-minutowymi lekcjami przed komputerem oraz dziesiątkami sprawdzianów z przedmiotów, których wyniki w żaden sposób nie wpływają na ocenę poziomu edukacji. Bo poziom edukacji ocenia się, generalnie, na podstawie wyników z matematyki, języka polskiego i języka nowożytnego a nie na podstawie ocen z chemii, biologii czy fizyki. Wielokrotnie pisaliśmy o możliwych rozwiązaniach organizacyjnych, które mogłyby poprawić poziom zdawalności egzaminów końcowych. O gminnej edukacji mieli też dyskutować radni i dyrektorzy szkół. Do tej dyskusji, oczywiście, nie doszło. Dopiero w sierpniu tego roku – zgodnie z zapowiedzią Przewodniczącego Rady Gminy - ma się odbyć specjalna sesja Rady Gminy. Dla dzieci, które już napisały egzamin i osiągnęły wynik daleki od swoich oczekiwań jest to przysłowiowa „musztarda po obiedzie”. Bo cóż teraz zmienią najmądrzejsze nawet ustalenia? Nic! Kolejny raz radni wygłoszą przemówienia o niczym, dyrektorzy szkół ponarzekają na przeładowany program nauczania i wady nauczania zdalnego. Podkreślone zostanie, że wpływ na wyniki egzaminów końcowych miał też mało zdolny rocznik dzieci, które - jak zawsze - nie spełniły oczekiwań. O tym, co mogli a nawet wręcz powinni zrobić dorośli decydenci nic nie zostanie powiedziane, bo, jeżeli już trzeba bić się w piersi, to najlepiej w cudze. Wszyscy nad problemem pochylą się z troską, nie proponując niczego a na końcu padnie sakramentalne, że należy dołożyć starań, by poprawić w nowym roku szkolnym wyniki egzaminów. I po wygłoszeniu tych wszystkich „argumentów” zapadnie wielka cisza. Bo cisza zachwycona ilością mądrych słów, które usłyszy zamilknie z wrażenia… Następne spotkanie z tymi samymi, choć lekko zmodyfikowanymi, argumentami odbędzie się w przyszłym roku.
{jcomments on}